Udstillinger

Asger Harbou Gjerdevik
Driving Home for Christmas


27. april - 19. juni 2019

ASGER HARBOU GJERDEVIK

Driving Home for Christmas

27. APRIL – 19. JUNI 2019

⭐⭐⭐⭐⭐ Berlingske
 ❤ ❤ ❤ ❤ ❤   Politiken
 ❤ ❤ ❤ ❤    Kulturformidleren

En 30 år gammel Volvo 240 går igen i ny og dekonstrueret form i udstillingen Driving Home for Christmas af den unge danske kunstner Asger Harbou Gjerdevik. I foråret 2019 præsenterer han en række nye skulpturer og malerier i en soloudstilling i Kunstforeningen GL STRAND. 

Selve idéen til udstillingen i Kunstforeningen GL STRAND kom kort efter, at han blev inviteret til at lave udstillingen. Den arvede 30 år gamle, sølvgrå Volvo 240 kunne han hverken beholde eller få sig selv
til at køre til skrot, og han besluttede derfor at køre bilen fra England til Statens Værksteder for Kunst i Danmark. Her skilte han bilen ad og dekonstruerede den til dens nye tilværelse som materiale i en række
nye skulpturer.

Det er de håndgribelige ting fra bilen, der går igen i mine skulpturer. Jeg er egentlig ikke interesseret i selve motoren. Det er gearstangen, handskerummet, sædet, fronten, kølerhjelmen, et enkelt hjul. Det må
gerne være sjovt og overraske – og samtidig være noget, som alle kender og kan forholde sig til,” fortæller Asger Harbou Gjerdevik.

Bevægelse er et nøgleord i Asger Harbou Gjerdeviks nye soloudstilling. Fra begyndelsen besluttede Gjerdevik, at han ville skabe en dynamisk udstilling i dialog med udstillingsrummets aflange form, hvor værkernes placering og udtryk tilskynder udstillingsgæsten til at bevæge sig gennem rummet. Skulpturerne opstilles i rummet, så hver skulptur og bilgenstand relaterer sig til bilens oprindelige funktionsmæssige
kredsløb. Dertil vil en række nye malerier trække opmærksomheden på kryds og tværs af rummet.

Gjerdevik har til udstillingen, der har fået titlen Driving Home for Christmas, udviklet en række nye malerier, der fungerer som et slags musikalbum. Hvert maleri har sin egen betydning, men er samtidig
beslægtet og indgår som delelement i en fælles stemning. De sammensatte maleriske kompositioner er baseret på de flimrende indtryk, som livet og især rejsen i Volvoen fra England til Danmark har efterladt hos kunstneren. Til sine collagebaserede kompositioner har Gjerdevik hentet inspiration i forbilleder som beatkunstneren Williams S. Burroughs’ cut up-teknik, italienske protorenæssancemalere som Giotto samt middelalderens kalkmalerier med deres antihierarkiske billedformer.

Gjerdevik er fascineret af, hvad der sker i mødet mellem det, vi nemt afkoder og genkender, og alt det, vi ikke umiddelbart kan se, hvad er, og som virker tilsløret og abstrakt. Til tider optræder de samme
tydelige figurer i flere af hans billeder, fordi de indeholder stor symbolværdi, men som oftest afsporer Gjerdevik deres betydning ved at sammenkoble dem med nye motiver. Modstillinger og møder mellem
forskelligartede materialer og motiver udvider ikke kun maleriernes rum, men sætter også udstillingens værker i bevægelse over for hinanden.

Kunstforeningen GL STRAND udgiver i anledning af udstillingen en illustreret publikation med udstillingsbilleder og et interview med kunstneren ved udstillingsinspektør Pernille Fonnesbech. Ligeledes produceres et videointerview med Asger Harbou Gjerdevik, hvori han fortæller om sin praksis generelt og om udstillingen specifikt. Interviewet bliver vist i tilknytning til udstillingen.

Asger Harbou Gjerdevik, Sitting on a raft, 2019, Olie på lærred. Fotokredit: Anders Sune Berg

Asger Harbou Gjerdevik, Revolving Door, 2019, Olie på lærred. Fotokredit: Anders Sune Berg

Installationsbillede 1, Asger Harbou Gjerdevik, Driving Home for Christmas, 2019, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Anders Sune Berg

Installationsbillede 3, Asger Harbou Gjerdevik, Driving Home for Christmas, 2019, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Anders Sune Berg

Installationsbillede 5, Asger Harbou Gjerdevik, Driving Home for Christmas, 2019, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Anders Sune Berg

Asger Harbou Gjerdevik, For Good Times, 2019, Olie på lærred. Fotokredit: Anders Sune Berg

Asger Harbou Gjerdevik, Spot, 2019, olie og papir på lærred. Foto: Anders Sune Berg

Installationsbillede 2, Asger Harbou Gjerdevik, Driving Home for Christmas, 2019, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Anders Sune Berg

Installationsbillede 4, Asger Harbou Gjerdevik, Driving Home for Christmas, 2019, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Anders Sune Berg

Installationsbillede 6, Asger Harbou Gjerdevik, Driving Home for Christmas, 2019, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Anders Sune Berg

LUK   X

Asger Harbou Gjerdevik, Sitting on a raft, 2019, Olie på lærred. Fotokredit: Anders Sune Berg

LUK   X

Asger Harbou Gjerdevik, For Good Times, 2019, Olie på lærred. Fotokredit: Anders Sune Berg

LUK   X

Asger Harbou Gjerdevik, Revolving Door, 2019, Olie på lærred. Fotokredit: Anders Sune Berg

LUK   X

Asger Harbou Gjerdevik, Spot, 2019, olie og papir på lærred. Foto: Anders Sune Berg

LUK   X

Installationsbillede 1, Asger Harbou Gjerdevik, Driving Home for Christmas, 2019, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Anders Sune Berg

LUK   X

Installationsbillede 2, Asger Harbou Gjerdevik, Driving Home for Christmas, 2019, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Anders Sune Berg

LUK   X

Installationsbillede 3, Asger Harbou Gjerdevik, Driving Home for Christmas, 2019, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Anders Sune Berg

LUK   X

Installationsbillede 4, Asger Harbou Gjerdevik, Driving Home for Christmas, 2019, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Anders Sune Berg

LUK   X

Installationsbillede 5, Asger Harbou Gjerdevik, Driving Home for Christmas, 2019, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Anders Sune Berg

LUK   X

Installationsbillede 6, Asger Harbou Gjerdevik, Driving Home for Christmas, 2019, Kunstforeningen GL STRAND. Foto: Anders Sune Berg